מה זה גת? – היכרות עם הגת

מה זה גת? • רבים שואלים את המומחים של "גת אביגדור" את השאלה הפשוטה – מה זה גת? אז החלטנו לענות לכל השואלים והגולשים באמצעות מאמר רציני • מה זה גת? כל הפרטים במאמר הבא 

מה זה גת? מקור השם גת הוא בערבית – قات – קאת. ישנן הגיות שונות לצמח הגת לדוגמא: במזרח אפריקה – מירה, באוגנדה – מוסיטאט ובסוואהילית – מלונגה. באנגלית רווחת הגייה בצורות שונות אך המוכרת ביותר הינה Khat. 

מה זה גת? לגת ישנם שני זנים עיקריים – אדום ולבן השיח השכיח ביותר הוא בצבע ירוק. הגת  צומח לגובה של כשלושה מטרים והוא צומח בעיקר באתיופיה, תימן, ומגדלים אותו גם בישראל. הגת זקוק להשקיה מרובה ועמיד מפני מזיקים. כמו כן מכילים העלים הצעירים של הצמח אלקלואידים אשר נחשבים לחומרים ממריצים ומשפרי מצב הרוח.

 

ערך תזונתי של הגת:

הגת משופע ברזל (פי 18 מברוקולי), ויטמין סי, סידן (פי 6 מברוקולי), בטא קרוטן (פי 9 מברוקולי) ועוד בדומה לירקות העליים. הגת הינו עץ וחי שנים רבות עד 25 שנים.  עץ הגת הינו עץ סרק, כלומר אינו מצמיח פירות כלל אך לעלי הגת יש ריח ארומטי. הגת משמש כתרופת סבתא, שאף מובילה לאריכות ימים.

מה זה גת? צבעו של צמח הגת

בגת טרי צבעי העלים מבריקים בצבע ארגמן חום, ודומה לצבע של בזיליקום קמל. עלי הגת טובים עד 48 שעות לאחר שנקטפו מן השיח שבו הם גדלים ולאחר 48 שעות צבעם הופך להיות ירוק צהבהב.

תנאי גידול צמח הגת

צמח הגת אינו עמיד בקרה זקוק לשמש וחום. על הקרקע להיות קלה, מעושרת מעט ומנוקזת היטב כיוון שהצמח רגיש להשקיית יתר. גידול הצמח כרוך בסבלנות כיוון שהוא מתפתח באיטיות וזקוק למוטות תמיכה. את צמח הגת ניתן לשנע בקלות ואינו רגיש למסעות.

חלק מהחומרים שנמצאים בגת

תרכובות שונות רבות נמצאות קאת כולל אלקלואידים, , פלבנואידים, סטרולים, גליקוזידים, טאנינים, חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים. השפעת החומרים  הפעילים משתנה על פי הכמות, אורך זמן צריכת הגת, והיא גם משתנה מאדם לאדם. רבים מתארים תחושה של עליזות ושמחה, ויש כאלו שצריכת הגת גורמת להם לתחושת אופוריה קלה, התרגשות, ערנות מוגברת, כושר ריכוז, ביטחון עצמי, ידידותיות, שביעות רצון, השראה מוגברת ועידוד הדיבור.

בעבר הגת שימש כפעילות חברתית שעזרה  לשפר את האינטראקציה החברתית, משחק תפקידים בטקסים כגון חתונות. בתימן, שבה לעיסת גת עדיין היא חלק מהתרבות הכללית, מוסלמים הם הלועסים הנלהבים ביותר אך יחד עם זאת רבים מיהודי תימן בישראל ממשיכים את המסורת וללעוס גת.

גת תימני – מה הקשר בין גת לתימנים?

כבר מאות שנים שהתימנים הבינו את הסגולות של צמח הגת, ובעקבות השימוש הרב בגת בתימן רוב משאבי המים מופנים להשקיית הצמח בעקבות כך. צרכני הגת בתימן מאמינים כי הגת מועיל נגד מחלות קלות כגון כאבי ראש, הצטננות, כאבי גוף, חום ואף יש כאלו המאמינים שלצמח הגת הוא אחת מהסיבות לאריכות החיים של תימנים.

מה זה גת?
מה זה גת?

יתרונות הגת:

  • הגברת הפוריות – מחקר שנעשה ב-2004 חומר כימי שנמצא באופן טבעי בעלים של צמח הגת יכול לעזור לזוגות להרות. המחקר, שנערך בקינגס קולג 'בלונדון, מראה כי כימיקלים שוחררו לתוך הדם לאחר לעיסת עלים גת עשויים לשפר את היכולת של זרע להפרות ביצית. אותו כימיקלים גם יכול לעזור לשמור על הזרע 'מופעל' ומוכן להפריה למשך זמן ארוך יותר מהרגיל. מן המחקר עולה כי טיפולים המבוסס על  המרכיב הפעיל של הגת, יכולים לעזור לזוגות שמנסים להרות, במיוחד אם שני בני הזוג לוקחים את זה ביחד. המחקר נעשה כאשר הזריק קאתינון (חומר המצוי בגת) לזרעונים של חולדות ושל בני אדם ומצא שהחומר שנצא שבגת משפר  את הזרעונים ואת יכולת ההפריה בשלב האחרון. בסיכום המחקר נאמר שטיפולים המבוססים על החומר הנמצא בגת יכולים להיות זמינים בקרוב לזוגות שרוצים להגביר הפוריות שלהם במהלך ניסיונות להרות, וגם כעזר זוגות שעברו הפריה חוץ גופית. "אנחנו יכולים לתת אותו לגברים כדי לשפר את ייצור זרע, וגם לנשים כדי לעזור  לעבור את התהליך" נאמר ע"י החוקר.
  • מסייע בהרזיה – חומרים הפעילים בעלי הגת הקאתין והקאתינון אשר משתחררים אל מערכת הדם, גורמים לשתי תופעות עיקריות: האחת, הפגת תחושת העייפות והשנייה, דיכוי התיאבון ויצירת תחושה של שובע הנמשכת שעות רבות. צריכת הגת בצורתו הטבעית הופכת את השימוש בו לדיאטה טבעית ולכן לבריאה מאוד.

האם הגת חוקי?

צמח הגת הפך בשנים האחרונות לטרנד פופולרי ביותר, ולא רק בקרב העדה התימנית וכיום מועדונים רבים בארץ מוכרים את הגת בתור משקה. בישראל, הגת בצורתו הטבעית חוקי לחלוטין כמו במדינות אחרות אך מדינות מסוימות כגון הולנד וגרמניה החליטו על הוצאתו מחוץ לחוק.

למה דווקא לצרוך גת?

  • חוקיות – צמח הגת הינו חוקי לחלוטין בצורתו הטבעית.
  • זמינות – בגלל שצמח הגת הינו צמח טבעי הזמינות שלו גבוהה מאוד ואפשר למצוא אותו במקומות רבים.

מקורות למחקרים רפואיים:

מאמרים נוספים באותו הנושא

מגוון מאמרים שתרצו לקרוא

צריכים להירגע? איפה קונים גת – המדריך המלא

גת אביגדור מציגה: גת חבשי למכירה

כל מה שרציתם לדעת על גת: אתם שואלים וב"גת אביגדור" עונים!

הגת האתיופי: הכירו את הגת שהגיע לשכונה ושיגע מדינה שלמה

גת להזמנה: עלי גת איכותיים בהזמנה אישית

גת אביגדור: גת במחיר המשתלם בישראל

דילוג לתוכן