גידול צמח הגת

את צמח הגת ניתן למצוא בחצי האי ערב ובחלקן של מדינות אפריקה; זהו צמח האוהב אקלים חם ולכן מתאים לגידול גם באקלים הישראלי. רבים מתעניינים בגידול צמח הגת ואף ניתן להשיג את שתיליו במשתלות שונות בארץ. אך מה צריך לדעת לגבי גידול צמח הגת? להלן מידע שיעזור לכם.

מבחינה ביולוגית מדובר בשיח רב שנתי, כלומר ירוק כל השנה וניתן לשתול אותו בכל עונות השנה. הצמח מגיע בדרך כלל לגובה של 3 מטרים והוא אוהב חום ושמש. חשוב מאוד להקפיד על השקיה מתונה ולהיזהר מיותר מידי מים. כאשר ישנו עודף מים הגת מתחיל לאבד את עליו, לנבול ואף למות. יש להימנע מחשיפת הצמח לקור. ניתן לגדל את הגת בעציצים אך בשל גודלו מומלץ לעשות זאת בעציצים גדולים או באדמת הגינה.

גת
גידול צמח הגת

שתילים או זרעים

את צמח הגת ניתן לגדל מזרעים או מייחורים; אם יש לכם שתיל גת קחו בחשבון שדרושות מספר שנים עד שתוכלו ליהנות מלעיסת עליו. מי שרוצה להנביט זרעים צריך לעשות זאת בתערובת אדמה לשתילה אך חשוב להקפיד על ניקוז המים; צמח הגת רגיש לפטריות העלולות להתפתח באדמה ללא ניקוז והן עלולות לגרום למות השתיל.

לצורך ההנבטה יש לזרוע בעומק של כחצי סנטימטר באדמה לחה וללא שמש ישירה. יש להקפיד שהאדמה תמיד תהיה לחה. אם מדובר בעונה החמה סביר להניח שתצטרכו להזליף מעט מים מידי יום. בהינתן התנאים המתאימים, הזרעים נובטים לאחר כשבוע. בהגיעם לגודל של 10 ס״מ יש להעביר את השתילים לעציצים נפרדים.

מי שרוצה לגדום ייחורים צריך לחפש אחר ענפים חדשים יחסית, כלומר כאלו שצמחו בחודשים האחרונים והם עדיין ירוקים וגמישים. יש לחתוך ענפים בגודל של 5-20 ס״מ ולשתול אותם באדמה תוך כדי הימנעות משמש ישירה עד אשר יתחילו להראות סימנים של גדילה (דבר שעלול להימשך מספר חודשים).

כמו בכל צמח חשוב להקפיד על דישון. אנו ממליצים על שימוש בקומפוסט אורגני הנותן לצמח אדמה אוורירית דרכה המים יכולים לחלחל והצמח יכול לנשום.

זנים שונים של גת

כמו לכל צמח, גם לגת ישנם זנים שונים. הזנים אומנם שומרים על מאפיינים כלליים דומים אך בכל זאת ישנם הבדלים ביניהם. ההבדלים בין זני הגת מתבטאים בצבע ובמראה, בגודל, תנאי הגידול וריכוז החומרים הפעילים בעלים. שימו לב שזוהי חלוקה כללית בלבד, ישנם זנים ותת זנים וישנן השבחות גנטיות והכלאות.

גת תימני – זהו הגת האותנטי שאותו הביאו התימנים לארץ וניתן למצוא אותו בגינות רבות של יוצאי תימן. אם שמעתם על גת לבן או גת ישראלי, זהו למעשה אותו הצמח. זהו הזן העממי וכמות החומרים הפעילים בו נמוכה יותר מהזנים האחרים.

גת אדום – הגת האדום מאופיין בעלים בעלי גוון אדמדם; הוא נחשב לצמח רגיש יותר למזיקים אך למרות זאת כמות החומר הפעיל בו גבוהה יותר מאשר הגת התימני. הוא מחזיק זמן רב יותר בקירור לעומת זנים אחרים וזהו הזן המתאים להכנת מיץ.

גת חבשי – מבחינת החומרים הפעילים הוא נחשב לחזק ביותר והחומר הפעיל נמצא גם בענפים הרכים ולא רק בעלים כמו בזנים האחרים. בארץ ניתן למצוא תתי זנים המכונים אבו מיסמר, קימבו וגלמסו.

 

מאמרים נוספים באותו הנושא

מגוון מאמרים שתרצו לקרוא

צריכים להירגע? איפה קונים גת – המדריך המלא

גת אביגדור מציגה: גת חבשי למכירה

כל מה שרציתם לדעת על גת: אתם שואלים וב"גת אביגדור" עונים!

הגת האתיופי: הכירו את הגת שהגיע לשכונה ושיגע מדינה שלמה

גת להזמנה: עלי גת איכותיים בהזמנה אישית

גת אביגדור: גת במחיר המשתלם בישראל

שילוב תוספי מזון לדיאטה שלכם – על הגת כבר שמעתם?

דילוג לתוכן